A Transzcendentális Meditációval belső békét és érzelmi egyensúlyt nyerhetünk. A gyakorlat hatása tökéletesen ellentétes a stressz hatásával.

Lássuk mindezt agyunk szemszögéből. A prefrontális kéreg közvetlenül a szemünk fölött található, és ez felelős a magasabb szintű funkciókért: a morális gondolkodásért; a hosszútávú tervezésért; és a döntéshozatalért. Ez agyunk egyik olyan területe, amely megkülönböztet bennünket az állatoktól. Ha optimálisan működik, akkor automatikusan jobb döntéseket hozunk, nyugodtabbak és kiegyensúlyozottabbak vagyunk.

Stressz hatására azonban a prefrontális kéreg lekapcsol. Ezt nagyon helyesen is teszi, mert ha például keresztülsétálunk egy úton, és hirtelen egy autó száguld felénk, nincs idő a mérlegelésre, azonnal félre kell ugranunk. A prefrontális kérget lekapcsoló mechanizmus stressz esetén tehát saját védelmünket szolgálja.

Ha viszont állandó stressznek vagyunk kitéve – pl. munkahelyi-, iskolai- vagy kapcsolati nehézségek miatt – ez a védelmező mechanizmus az ellenkező hatást éri el, és csak bajba sodor minket. Ha a prefrontális kéreg állandóan offline üzemmódban van, és csak az alacsonyabb szintű agyi területeink működnek, képtelenek vagyunk jó döntéseket hozni. Ha állandóan stresszelünk, nem tudjuk fenntartani belső békénket és érzelmi stabilitásunkat, melyek fontos döntéseink elengedhetetlen alapjául szolgálnak.

A Transzcendentális Meditáció hatása tökéletesen ellentétes a stressz hatásával. A TM gyakorlása közben a prefrontális kéreg aktivizálódik, a félelemközpontunk (amigdala) pedig nyugalmi állapotba kerül. A kortizol hormon, mely a stresszért felelős, jelentős csökkenést mutat a gyakorlat hatására szervezetünkben. És minél többször tapasztaljuk ezt az állapotot, agyunk annál jobban hozzászokik, és fenntartja a meditáció utáni cselekvés közben is. Ennek köszönhetően nyugodtak és kiegyensúlyozottak maradhatunk még a legnagyobb kihívások közepette is.